نصائح مهمة لشحن هاتفك

هواتف الاندرويد
احذر من هذه الأخطاء في شحن هاتفك

اشتريت موبايل جديد وخايف على البطارية بتاعتك تبوظ؟ أو معاك موبايل وخايف على البطارية بتاعتك؟

أو كل شوية تغير بطارية، والبطارية قرفاك وعمال كل شوية تغير فيها، والبطارية مرة تبوظ ومرة تعلق ومرة تهرب منك وكل شوية تروح للرجل بتاع محل الموبايلات يعمل عليك مصالح في المقالة دي هقول لك إزاي تحافظ على بطارية موبايلك وتخليها تفضل معاك أطول فترة ممكنة.


أنا واحد من الناس كل ما اشتري موبايل جديد البطارية بتاعته يا إما تهرب يا إما تبوظ  ولما اروح لبتاع محل الموبايلات، أقول له شوف لي البطارية كل شوية تهرب مني وأروح له ثاني يقول لا معايا حاجة أحسن منها ويركبها وبرضو بتبوظ مني.


أيه الحكاية تعبنا من تغير بطاريات ومصاريف كتير جدا تعال بقا افهم الحكاية واعرف ازاي تحافظ علي بطارية موبايلك أطول فترة ممكنة يلا بينا نكمل مقالناطب يلا بينا

إنت دلوقتي البطارية إللي جاية مع الموبايل بتاعك عاوز تحافظ عليها أطول فترة ممكنة علشان دي البطارية الأصلية اللي لا تعوض طبعا مفيش حاجة اسمها الاصلية ولكن بعد شوية هقولك الفرق بنها وبين البطارية اللي بتشتريها لكن الأول عايزين نعرف ازاي احافظ علي البطارية.


 اولا كده يا معلم لما تيجي تشحن الموبايل بتاعك تحطه على الشاحن ماتقعدش بقى تفتح في الموبايل وتلعب فيه والكلام ده كله وهو فاصل شحن لأن ده بيخليه يشحن في فترة أطول زائد إن هو بهد البطارية بتاعتك وبيقل مجهودها.


تاني حاجة لما موبايلك ينقص مثلا 1% أو 2% وإنت رايح مشوار بعيد تروح حاطه على الشحن لغاية ما يبقى 100% ده برضو غلط كبير جدا علي البطارية.


يبقى أقل من20 في المئة، وبعد كده تفكر تشحنه لما يبعتلك رسالة البطارية ضعيفة تشحنه أو تخليه لما يبقى 1% أو يفصل خالص و تروح تشحنه مسألتش نفسك ليه الشركة المصممة للهاتف عاملين رسالة الإنذار دي ليه؟

 


إزاي تشحن  بطارية الموبايل بتاعك بطريقة صحيحة ومبسطة جدا


أول حاجة انك تستخدم الموبايل بتاعك لحد ما يبقى موبايلك 20% أو 21% تحط موبايلك على الشحن وتسيبه يشحن براحته. لغاية ما يبقي 99 في المية بعد كده تشيل الشاحن وتستخدم موبايلك عادي لكن اول ما يبقي 20%تعيد شحنه لحد 99% طب ليه نعمل كدا علشان لازم تفم المعلومه دي.


الشركة نفسها إللي هي مصممة الموبايل، عاملة الموبايل نفسه إن هو يتشحن عدد مرات معينة، وبعد كده البطارية بتاعته تبوظ وتترمي.

 

فانت تعمل إيه يا معلم تحط موبايلك على الشحن لغاية مثلا 90 أو95% وتروح شايله تستخدمه عادي تحتسب معاك نص دورة. 


إنما الدورة الكاملة أنك تشحنه من أول 20 في المئة لحد مئة في المئة أو 90 في المئة لحد 100% كأنك شحنته دورة كاملة، فإنت كده بتجهد الموبايل بتاعك وتبوظ البطارية وتقلل عدد المرات إللي الشركة نفسها مصممها لعمر البطارية. العمر الافتراضي للبطارية بتاعك بيقل.


يعني إنت مثلا موبايلك 99 % وخارج رايح مشوار تقولي عشان يقعد معايا 5 دقايق زيادة، تروح حاطه ع الشاحن لحد 100% إنت كده بتقل دورة من عدد دورات الموبايل إللي الشركة نفسها مديها للموبايل بتاعها فبالتالي ممكن تخليه من 20% لحد 90% وتشيله لغاية ما يبقى 20% يبقى إنت كده جبت نص دورة مش دورة كاملة لإنه دورة كاملة لحد مية في المئة لغاية ما ييجي 100% بتلاقي الوصلة بتاعتك رغم إن هي موجودة في الموبايل وبتلاقي برضه الشاحن مش متوصل مع إنه محطوط لأن الموبايل نفسه في دايرة كهربائية لما بتحطه فترة كبيرة زيادة عن اللزوم ممكن بالطريقة دي تفرقع أويحصل فيها حاجة فالشركة عاملة دايرة كهربائية أول ما الموبايل يوصل مئة في المئة بتروح فاصلة الشحن النهائي حتى لو ما نتواصل في الكهرباء.

 

عشان كده بننصح إن إنت تستخدم الشاحنة الأصل دي برضه مصلحة مهمة جدا، الشحن بتاعها متروحش تجيب أي شحن  رخيص وتشحن به هيأثر علي عمر البطارية الافتراضي ومن هنا بقا تعالي اقولك الفرق بين البطارية اللي جاية مع الموبايل والبطارية اللي انت بتشتريها كقطعة غير من المحلات.


الفرق بين البطارية اللي بتيجي مع الموبايل (الاصلية) والبطارية اللي بتشتريها

 الفرق ياشباب بسيط جدا في عدد مرات الشحن او ما يعرف بالعمر الافتراضي للبطارية اللي بتيجي مع الموبايل بيكون عدد مرات الشحن فيها اكبر ومتخليش حد يستغفلك ويقولك البطارية دي اصلية زي اللي جايه مع الموبايل.


 أسباب تؤدي الي خفض العمر الافتراضي للبطارية

1- استخدم الكمبيوتر لشحن الهاتف

 

يعد هذا أحد الأخطاء الشائعة التي يستخدمها معظم الأشخاص ، فعندما يكون الهاتف متصلاً بالكمبيوتر عبر كابل البيانات ، فإنه لا ينتبه لخيارات الاتصال التي يظهر عليها ، لذا قم بتوصيل الهاتف لنقل البيانات ، فهو خيار تلقائي لذا فإن عملية الشحن بطيئة ، ولتجنب ذلك سنشرح لك الحل بالتفصيل لاحقًا.

 

2- اختيار كابل شحن أدنى

مع انتشار العديد من ملحقات الهاتف المحمول ، يمكنك اختيار شراء كابل شحن بسعر أقل ، مما يؤثر سلبًا على جودة الشحن.

 

3- ارتفاع درجة حرارة الهاتف أثناء الشحن

يمكن أن تؤثر درجة حرارة الهاتف المرتفعة أثناء الشحن سلبًا على سرعة الشحن. نظرًا لأن معظم بطاريات الهواتف الذكية مصنوعة من الليثيوم ، فإن إحدى خصائصها هي أن درجات الحرارة المرتفعة تجعل عملية الشحن بطيئة.

4- قم بتشغيل التطبيق في الخلفية

إنه أيضًا خطأ شائع ، حيث أن ترك التطبيقات مفتوحة في الخلفية أثناء شحن الجهاز يستنزف الطاقة. ينتهي هذا الأمر بالتسبب في اكتمال الشحن ببطء.

 

5- وجود مشكلة بالبطارية

يمكن أن تكون هذه المشكلة ناتجة عن بطارية تالفة ، أو بطارية منتهية الصلاحية ، أو استبدال بطارية غير أصلية ، وإحدى علامات تلف البطارية هي تورم الجهاز ، أو تسبب في فتح غطاء الهاتف والغطاء الخلفي.


وبهذا يكون انتهي مقالنا اليوم.

المقالة التالية المقالة السابقة
لا توجد تعليقات
اضـف تعليق
comment url